Forbrukerinformasjon

Forbrukerinformasjon


FORBRUKERINFORMASJON:

Her vil vi sette inn viktig forbrukerinformasjon vi får fra leverandører og fra tidsskrifter i inn- og utland:

Yatching Monthly har i høst gjort undersøkelser om skroggjennomføringer. Konklusjonen var ikke bra: de mest brukte ventliene er i messing og ofte kuleventilene med rødt håndtak. Disse har en tendens til tæring innenfra, noe som betyr at det ikke merkes at de begynner å blir dårlige. Det anbefales å bruke bronseventiler (f.eks. fra Blakes, veldig  bra, men desverre veldig dyre ventiler) eller ventiler i et komposittmateriale. Her i Norge selger vi slike ventiler levert fra ILAS Industrier.

Samme blad for november 2011 skriver om LED-pærer og advarer mot billige pærer som er beregnet på biler. Disse tåler dårlig spenningsvariasjonene som hele tiden er i båten. Slike variasjoner fører til varmgang og en har eksempler på brann.

 

NOEN VIKTIGE GENERELLE TIPS NÅR DU ARBEIDER MED BÅTEN DIN:

OM BUNNSTOFF OG PRIMING:
Det skal være to typer lag under vannlinja: Det er svært viktig at det brukes PRIMER på bar glassfiber eller treverk, hvis det ikke er primer vil nemlig glassfiberen/treet suge vann, og da får du raskt problemer. Etter at det er lagt på primer, enten på flekker eller hele undervannskroget, kan du legge på bunnstoff. Bunnstoff er ikke vanntett, det skal bare hindre groing.

OLJESKIFT:
Skift alltid olje og filtre om høsten. Gammel olje inneholder ingredienser som vil tære på motoren i løpet av vinteren

LITT OM OLJER OG LAKK
Pass på hva du velger av olje, lakk og to-komponent lakk. Generelt kan en si at på flater som "arbeider" eller beveger seg, f.eks. skrog, bør en bruke olje (vanligvis olje I som er rein impregnering, f.eks. Owatrol 1). Deretter olje II (f.eks. Owatrol 2). På vanlige flater kan en bruke lakk, eller på kompakte flater tokomponent lakk. Det er veldig viktig at i hvert fall første og annet strøk tynnes veldig godt. Instruksene på boksene er til for å følges!!

STRØM I BÅT:
Strøm i båt er vanligvis noe som stadig skaper trøbbel. Jordingsfeil, utlading, korrosjon er problematiske greier. Her vil det føre for langt å beskrive alt som kan gjøres. Men det kan være lurt å ha et måleapparat for strøm i båten. Det viser strømstyrke, pluss og minus, og et ohmmeter viser om det er brudd på ledninger. Kjøp deg en liten om bok om strøm om bord, det er flere greie slike på markedet. Trebåteiere må passe godt på for galvaniske tæringer på metall/treverk. Se etter melaktig hvitt pulver rundt metallbeslag på treverk. Er det slikt bør du sjekke for korrosjonsfeil.

SKRUER:
I båt bør en bruker "rustfritt" skruemateriell, vanligvis benevnt som syrefast. Offisiell betegnelse er A4 på rustfritt materiale. A 4 materiell er rustfritt tvers igjennom, du kan altså kappe det uten at det begynner å ruste. A 2 er også rustfritt, men ruster om overflaten brytes. Pass derfor på å bruke kun A 4. Skal du skru fast noe under vannlinjen, f.eks. en bordgang, skal du kun bruke skruer i silikonbronse, her skal helst ikke brukes syrefast, da dette korroderer uten oksygen. Det brukes også galvanisert materiale, særlig i skøyter. Galvanisert materiale er greit, men ikke så bestandig som syrefast/silikonbronse.

KLINKING:
Mange båter er klinket, vanligvis med kobberklink. Når du drar ut gammel klink, bruk litt større klink i erstatning slik at det ikke blir lekkasje gjennom hullet. Ved nytt materiale skal det forbores. Slå så inn klinken og knip av innvendig slik at det står igjen noen millimeter. Hold igjen klinken på utsiden slik at ikke klinken slås ut igjen (noen ganger må en altså være to). Slå på roen med en passende rørstuss el.l. Bruk deretter en kulehammer og slå klinken flat over roen. Klinken er rett hele veien, mens søm er en klink som blir tynnere og tynnere ut mot tuppen. Søm brukes mest i båter bygd på Vestlandet og i Nord Norge. Du får klink både med flatt hode hvis du skal dekke til klinken med propper, og såkalt roseklink for synlig hode. Klink, søm og roer fåes også i galvanisert jern. Dersom du skal klinke om noe, ikke bland metallene. Er det kobberklink, så ikke erstatt noen av disse med galvanisert . Da får du korrosjon og de galvaniserte klinkene vil tæres bort ganske rakst.

LIM:
Lim i båt er epoxy. Epoxy er et to-komponent lim med ekstreme kvaliteter. Når du kjøper limet skal du også kjøpe doseringspumpe, da er det lett å blande. Det finnes en rekke tilsetninger til limet som kan blandes inn for å få forskjellig bruksområder. Bl.a. kan du få tilsetning som gjør limet helt "deigaktig" for å hindre at det renner. Selv har jeg tilsatt oppsamlet pussestøv fra teak, og dermed har jeg et seigt og påføringsenkelt lim som ser akkurat ut som teak! Epoxy kan uten tilsetning brukes også som lakk (må da ha et sistestrøk med UV-bestandig lakk). Se forøvrig mer om epoxy her. www.westystem.no

UtskriftE-post